حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 3 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1545 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 35×
بصیرت افزایی/موضوع؛بررسی جایگاه خانواده
19 اکتبر 2020 - 22:17
شناسه : 1353

یکی از عوامل موثر در جذابیت و گرمی کانون خانواده است. وعدم الفت وصمیمیت بین اعضای خانواده، به سردی وسر خوردگی از این کانون سرنوشت ساز می انجامد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بلادشاپور،خانواده یکی از بنیادی ترین نهادهای اجتماعی است. هر چند خانواده جامعه ی کوچکی به شمار می رود، ولی از آن جهت […]

ارسال توسط :
پ
پ



یکی از عوامل موثر در جذابیت و گرمی کانون خانواده است. وعدم الفت وصمیمیت بین اعضای خانواده، به سردی وسر خوردگی از این کانون سرنوشت ساز می انجامد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بلادشاپور،خانواده یکی از بنیادی ترین نهادهای اجتماعی است. هر چند خانواده جامعه ی کوچکی به شمار می رود، ولی از آن جهت که هر جامعه ی بزرگ از مجموعه ی خانواده ها فراهم آمده است، دارای اهمیت فراوانی است. این است که اصلاح نظام خانواده به اصلاح جامعه می انجامد و در برابر آن نابسامانی های خانوادگی به نابسامانی جامعه خواهد انجامید. سئوال:

چرا برخی خانواده ها با اینکه بسیار زیبا وبا شکوه اند، ولی تاریک وبی روح اند؟

چرا بعضی از فرزندان از خانه گریزانند وتمایلی برای رفتن به کانون خانواده از خود نشان نمی دهند؟

چرا های زیادی در بعضی از خانواده ها وجود دارند که باید به آنها پاسخ درست ومنطقی داده شود.

آنچه مسلم است آن است که از مهمترین عوامل بی رغبتی در خانواده ها فقدان بصیرت، محبت ،عشق، تکریم،درک متقابل و مهرورزی است.

نور مهر ومحبت میان اعضای خانواده، یکی از عوامل موثر در جذابیت و گرمی کانون خانواده است. وعدم الفت وصمیمیت بین اعضای خانواده، به سردی وسر خوردگی از این کانون سرنوشت ساز می انجامد.

نور محبت دل ها را روشن وپیوند انسانها را مستحکم می سازد؛ وطعم حلاوت و شیرینی محبت را درکام افراد خانواده می چشاند.

حضرت داوود ع وقتی خواست فرزندش، حضرت سلیمان ع را از نظر رشد و بلوغ فکری او را بیازماید؛ از او پرسید:

ای شی احلی؛ شیرین ترین چیزها چیست؟

سلیمان جواب داد: المحبه هی روح الله بین عباده؛ 

محبت، که آسایش خدا میان بندگان اوست.

و حضرت داوود ع از این پاسخ شادمان شد وتبسم بر لبانش نقش بست.(سیره پیامبر ؛ فرحزاد ص ۱۶

همانگونه که اشاره شد ، خانواده دارای اعضایی است و عبارتند: از مادر ، پدر و فرزندان؛ در این شماره به بررسی جایگاه مادر در خانواده می پردازیم.

مادر(زن) کیست؟

او از یک جهت دارای چهار خصلت برجسته می باشد:

خصلت اول : لطیف است. یعنی دارای روح ،سرشت و کلام نرم است. چون مادر است ومسئول تربیت ورشد فرزندان خود می باشد وبین رشد وتربیت و کلام نرم ولطیف یک رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. که این ویژگی در مرد بندرت پیدا می شود.

این صفت زیبا را خداوند به زنان ومادران هدیه کرده است تا بدینوسیله نقش مربی در خانواده را بنحو شایسته ایفاء نماید.

خصلت دوم: اینکه خداوند زن را ظریف آفریده است.

ظریف یعنی دارای اجزا یاساختار نازک، نرم،ریز و استادانه وهمچنین به معنای کیفیت خوشایند، دقیق وهوشمندانه نیز آمده است.

یکی از مهمترین عامل تربیت در خانواده ، بکار گیری شیوه های نرم، دقیق وهوشمندانه در فرایند تربیت مطرح شده که این هنر زیبای زنان فرهیخته جامعه ماست.

مداومت ودقت نظر در رشد وتربیت فرزندان امری مهم واثر بخش می باشد ؛ که زنان ومادران در انجام این رسالت بزرگ موفق تر از مردان عمل میکنند.

شایان توجه است که مردان باید به این صفات و ویژگی های مادران آگاهی داشته باشند؛ وحتی قدر شناس این نعمت الهی در آنان باشند.

خصلت سوم: اینکه خداوند حکیم زن ومادر را شریف آفریده است. یعنی دارای بزرگواری ، شرف ،نیکنامی و اعتبار اجتماعی ، ارزشهای اخلاقی و آبروی برتر است.

این ویژگی در زن ومادر موجب عزتمندی وغرور اجتماعی فرد میشود ؛ وبستر مناسب برای امر مهم تربیت در خانواده را فراهم می آورد.

خصلت چهارم: زن ومادر موجودی نجیب می باشد. یعنی دارای خصلت پسندیده ، پاکدامن، عفیف و… یکی دیگر از صفات برجسته وممتاز مادر می باشد .

آنان با تکیه بر این خصوصیت می توانند معلم ومربیان سازنده در خانواده باشد.

نکته قابل توجه:

در خانواده پدر و فرزندان باید با آگاهی وبصیرت کافی از اینگونه خصلت های زن ومادر،احترام وتکریم خاص برای آنان قائل شوند؛ تا در انجام ماموریت ورسالت سنگین مادری موفق شود.

ادامه دارد…

 

کرامت الله پرورش فعال فرهنگی استان کهگیلویه وبویراحمد

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.