حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 2 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1541 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 35×
کاشت نهال توسط فرماندار و مسئولین شهرستان چرام در روز درختکاری
06 مارس 2022 - 15:07
شناسه : 3617

به مناسبت ۱۵ اسفند ماه روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی، “سیدعبدالرحمان توفیقیان ” فرماندار به همراه امینی بخشدار، حسینی طلب رییس اداره سازمان تبلیغات اسلامی جمعی از مسئولین شهرستانی در اقدامی نمادین چند اصله نهال در دمنطقه اهوی باز چرام غرس نمودند.   به گزارش بلادشاپور، توفیقیان فرماندار در این مراسم با تبریک […]

ارسال توسط :
پ
پ

به مناسبت ۱۵ اسفند ماه روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی، “سیدعبدالرحمان توفیقیان ” فرماندار به همراه امینی بخشدار، حسینی طلب رییس اداره سازمان تبلیغات اسلامی جمعی از مسئولین شهرستانی در اقدامی نمادین چند اصله نهال در دمنطقه اهوی باز چرام غرس نمودند.

 

به گزارش بلادشاپور، توفیقیان فرماندار در این مراسم با تبریک هفته منابع طبیعی و روز درختکاری و اعیاد شعبانیه گفت: جنگل ها و عرصه های ملی امانت آیندگان و میراث گران سنگ گذشتگان است که پاسداری از این مواهب الهی وظیفه آحاد مختلف مردم است.

 

وی افزود: درخت و درختکاری نماد سرسبزی و شادابی و مظهر آبادی و عمران است که در دین مبین اسلام و آیات و روایات تاکید زیادی بر آن شد.

 

دکتر توفیقیان اضافه کرد:درخت را با دل و عشق بکارید تا تاثیر بیشتری داشته باشد

 

وی با اشاره به اینکه درختکاری را محدود به بک روز خاص نکنیم گفت:در رفع مسائل زیست محیطی کاشت درخت و نهادینه کردن این فرهنگ و مشارکت دادن مردم و ترویج فرهنگ درختکاری بسیار راهگشا خواهد بود.

 

فرماندار چرام اضافه کرد:گیاه و درخت برای هر منطقه و شهرستانی مایه‌ی برکت و آبادانی است.

 

سید عبدالرحمان توفیقیان گفت:باتوجه به پتانسیل شهرستان ضمن حفاظت از منابع طبیعی باید درختکاری را گسترش داد.

 

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین امین نسب دبیر امر به معروف و نهی از منکر شهرستان چرام بیان نمود:حضرت علی(ع) در بیست و پنج سال عزلت و خانه‌نشینی، به حفاری قنات و درخت‌کاری مشغول بودند و شصت هزار نخل کاشتند و امام صادق(ع) فرمود: شش چیز است که مؤمن پس از مرگ خود از آن سود می‌برد، فرزند صالح که برایش آمرزش خواهد، قرآنی که خوانده شود، چاه آبی که بکند و درختی که بکارد و صدقه آبی که جاری سازد و روش نیکی که از آن پیروی شود.

وی افزود: پیامبر گرامی اسلام(ص) تأکید بر درختکاری را شدت می‌بخشد و با لحن خاص بدان اهتمام می‌ورزد و طبق حدیثی حضرت می‌فرماید: اگر عمر جهان پایان یابد و قیامت برسد و یکی از شما نهالی در دست داشته باشد چنانچه به قدر کاشتن آن فرصت باشد باید فرصت را از دست ندهد و آن را بکارد و در روایت دیگری امام صادق(ع) می‌فرماید: خداوند درخت را برای انسان آفریده از این‌رو درخت بکارید، آن را آبیاری کنید و در حفظ آن بکوشید، علاوه بر روایات فراوانی که در تشویق به درختکاری نقل شده است، کاشت درخت را می‌توان از اعمال صالح قرار داد و آن را از مصداق‌های روایات و آیاتی که به آن تأکید کردند دانست.

دبیر امر به معروف و نهی از منکر حدیثی از امام  امام صادق(ع) بیان کرد و گفت: مؤمن پس از مرگ از شش خصلت سود می‌برد؛ فرزند صالح که برایش آمرزش بطلبد، قرآنی که خوانده، چاه آبی که حفر کرده و درختی که کاشته است و …، به همین منظور در اسلام میان امور مربوط به زندگی انسان و پیوند انسان با خداوند رابطه تنگاتنگی وجود دارد و عملی که به‌طور کامل نیازهای زندکی آدمی را برمی‌آورد اگر به قصد قربت انجام گیرد عبادت محسوب می‌شود و آدمی را به خداوند نزدیک می‌کند پس می‌توان گفت درختکاری و کشاورزی نیز در زمره چنین اعمالی هستند.

 

در ایران، ۱۵ تا ۲۲ اسفند ماه به عنوان “هفته منابع طبیعی” نامگذاری شده است که نخستین روز این هفته یعنی ۱۵ اسفند “روز درختکاری‌” است.

 

حضور گروههای کوه نوردی در این روز از نکات قابل توجه بود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.